
Jak wyregulować gaźnik w pile spalinowej?
Niezależnie od tego, do czego używana jest piła spalinowa, czy jest potrzebna do przycinania gałęzi w ogrodzie, czy wyrębu drzew bądź obróbki drewna budowlanego, niezbędne jest odpowiednie wyregulowanie jej kluczowego elementu, a więc gaźnika. Jak wykonać tę pracę krok po kroku i dlaczego jest to bardzo ważne?
Jak przygotować się do regulacji gaźnika w pile spalinowej?
Przed przystąpieniem do pracy, czyli regulacji gaźnika w pile spalinowej, który odpowiada za wydajność, mniejsze zużycie paliwa oraz sprawność urządzenia, należy sprawdzić podstawowe parametry, a więc:
- świeżość paliwa, gdyż wpływa ona na pracę silnika,
- czystość filtru powietrza
- sprawność świecy zapłonowej
Jeśli piła spalinowa była użytkowana już jakiś czas temu, to paliwo będzie wymagało wymiany. Należy również oczyścić lub wymienić filtr powietrza, jeśli świeca zapłonowa jest uszkodzona, to także należy ją wymienić.
Przed regulacją gaźnika należy zaopatrzyć się w podstawowe narzędzia, do których zaliczamy:
- śrubokręt do regulacji gaźnika piły spalinowej;
- klucz do świec;
- narzędzie do czyszczenia filtra;
- instrukcję obsługi piły spalinowej, gdzie znajdzie się rozdział dotyczący konserwacji i regulacji gaźnika.
Jak wygląda regulacja gaźnika w pile spalinowej krok po kroku?
Regulację gaźnika w pile spalinowej trzeba wykonać precyzyjnie, gdyż tylko wtedy można liczyć na bezawaryjną pracę urządzenia. Należy rozpocząć od uruchomienia piły i rozgrzania silnika. Trzeba pozwolić. By piła popracowała przez kilka minut, by silnik osiągnął temperaturę pracy. Regulacji gaźnika nie dokonuje się w przypadku zimnego bądź wyłączonego silnika i trzeba wiedzieć, że takie postępowanie jest zabronione. Drugim krokiem jest ustawienie biegu jałowego. W tym celu musisz zlokalizować śrubę regulacji biegu jałowego, która zwykle oznaczona jest literą T. Przekręcając śrubę w prawo, możesz zwiększyć obroty, a w lewo – zmniejszyć. Chodzi o to, aby obroty biegu jałowego były stabilne i nie za wysokie. Ostatnim krokiem jest regulacja mieszanki paliwowo-powietrznej. Gaźniki zwykle wyposażone są w dwie śruby regulacyjne. Śruba H odpowiada za regulację wysokich obrotów, a śruba oznaczona literą L lub T pozwala na regulację niskich obrotów. Obracając śrubę L w prawo można wzbogacić mieszankę w paliwo, a w lewo, wprowadzić do niej więcej powietrza. Po wyregulowaniu tego parametru, pozostaje regulacja śruby H, czyli wysokich obrotów. Przekręcają śrubę w prawo – zwiększasz je, a w lewo – zmniejszasz.
Na samym końcu pozostaje przetestowanie piły spalinowej w warunkach roboczych, a więc wykonanie kilku cięć. Piła powinna działać płynnie i nie gasnąć podczas pracy. Jeżeli masz problemy z cięciem, to musisz wzbogacić mieszankę paliwowo-powietrzną. Jeżeli obroty są zbyt wysokie bez obciążenia, to zredukuj śrubę H. Jeżeli piła gaśnie na biegu jałowym, to wyreguluj śrubę L, a wcześniej sprawdź czystość filtra powietrza.
Dlaczego należy dbać o regulację gaźnika w pile spalinowej?
Dbając o regularną konserwację i regulację gaźnika w pile spalinowej możesz zwiększyć wydajność urządzenia i czas jego bezawaryjnej eksploatacji. Dzięki temu Twoje cięcia będą precyzyjne i szybkie, a piła spalinowa nie będzie się zacinać. Jeżeli masz problem z samodzielnym wyregulowaniem gaźnika w pile spalinowej bądź obawiasz się jej uszkodzenia, to skorzystaj z profesjonalnego serwisu.